28 maart: Mimosa

HoedGekruid vzw nodigt uit voor

(M)IMOSA

- Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)


HoedGekruid vzw heeft een Belgo-Servisch-Brussel project onder de titel (M)imesis in Brussel, Subotica en Palic.

We zijn dan ook geïntrigeerd door een theatrale creatie die Parijs en brussel in brand steekt.

Het mimesisproject van vzw HoedGekruid is in het water gevallen (voorlopig).

Misschien kunnen samen met Mimosa een virtueel lont in het kruidvat steken?

 

 

 

In 2009 creëerde Trajal Harrell Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (S) in het New Museum in New York. Wat, vroeg hij zich af, zou er gebeurd zijn mocht in 1963 in New York iemand uit de voguing scene van Harlem was afgezakt naar de Judson Church in Greenwich Village om er met de vroege postmodernen te gaan dansen? Hij zoekt een antwoord op die vraag in een reeks van vijf choreografieën, in vijf formaten, van XS tot XL.

‘Voguing’ ontstond in Harlem in de vroege jaren zestig, bij gays, lesbo’s en transseksuelen van vooral afro- en latino-origine. De sensuele dansstijl – een pastiche op de chic van de modewereld – werd pas veel later mainstream, o.a. door Madonna’s Vogue en de documentaire Paris is Burning. De Judson Church was de plek waar de pioniers van de postmoderne dans – Trisha Brown, Lucinda Childs, Steve Paxton e.v.a. – van 1962 tot 1964 aan het werk waren.

(M)IMOSA is de medium-aflevering uit de reeks en is het werk van de choreografen Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Marlene Monteiro Freitas en Harrell zelf. De initiële vraag wordt hier toegespitst op de ontmoeting tussen de vier choreografen. (M)IMOSA gaat over het verlangen iemand anders te worden en de onmogelijkheid daarvan en focust op de verschillen tussen de vier dansers.

(M)IMOSA combineert moeiteloos hedendaagse dans, travestie, glamour en humor. De voorstelling was te zien op het festival van Avignon 2011.

www.arthappens.be
www.betatrajal.org
www.vlovajob.blogspot.com

FranÁais English Nederlands
HoedGekruid
< Naar Boven >