8 september: de mijnwerkersroute

ZONDAG 8 SEPTEMBER 2013

IN HET SPOOR VAN DE FOSTMANNEN
             TRAJECT  ZOTTEGEM - RONSE EN TERUG

Exact 50 jaar geleden werd de spoorlijn 82, Zottegem-Ronse-Bernissart, afgeschaft. De koolmijnen in Henegouwen sloten één na één, voor de fostmannen, de Zuidoostvlaamse mijnwerkers, werd een bladzijde uit hun roerige sociale geschiedenis definitief omgeslagen.

Aantal km:  ca. 55 à 60 km.

Afspraak:
- voor treinreizigers vanuit Brussel: Station Brussel-Centraal om 8:10 uur.
We nemen de trein naar Poperinge van 8:26 uur met aankomst in Zottegem om 9:14 uur.

- Voor iedereen (komend met trein of eigen vervoer): afspraak station Zottegem om 9:15 uur

Achtergrond:
In de fietstocht die vertrekt aan het station Zottegem en eindigt aan het station van Ronse, wordt  die sociale en rode geschiedenis in 11 verborgen en vergeten vertellingen geserveerd.
Het is tegelijk een hommage aan de Vlaamse mijnwerker die om den brode 'op den vreemden' moest gaan werken.

Die 'Vlamigranten', de Vlaamse emigranten, waren er eind 1900 in veelvoud met velerlei bestemmingen: Wallonië, Noord-Frankrijk, Parijs, Amerika en Canada, enz. De fietstocht is tevens een hommage aan Charles De Clercq, bijgenaamd Charele Loaorkieze, die als gepensioneerd mijnwerker, zijn memoires schreef. Het is zijn brochure die een unieke bron vormt voor deze fietstocht. Op die manier duik je in het leven van 'les gueules noires', ontdek jij hoe die Vlaming in Wallonië werd geportretteerd ('godferdecke', 'potfermille', ...), waarom er alleen maar smout op het brood lag, waarom ge moest pissen op een wonde, ... en waarom iedereen, rood of groen, Sinte Barbara vereerde.En voor de Vlaamse jeunesse: wie door strijd en staking de eerste week congé payé afdwong. Eindelijk konden ze voor het eerst naar de zee, die witte vellen, ze konden hun ogen niet geloven, ogen  die gewoon waren aan de diepte en donkerte van de put ...

De fietstocht en de infoborden op het mijnwerkerspad zijn een productie van http://www.linxplus.be  (de Culturele werking van het ABVV).

Traject:

Deel 1: van Zottegem tot Ronse (ca. 25 km)

Wij vertrekken aan de achterkant van het station. Aan de achterkant van het station vinden wij het eerste bord van de mijnwerkersroute. Wij fietsen de Broeder Mareslaan naar beneden. Vanaf hier volgen wij de fietsknooppunten 11, 15, 90, 91 en 99. Wij fietsen op het mijnwerkerspad en op een nieuw
fietspad langs de nieuwe weg in Brakel. Wij stoppen even aan het standbeeld van de mijnwerkers, waar vroeger het station van Brakel was, nu vervangen door bushaltes. In de bocht, aan de afslag Geraardsbergen steken wij de straat over aan het zebrapad voor het verdere traject op het mijnwerkerspad richting Opbrakel en Flobecq. Op het einde van Opbrakel stopt het mijnwerkerspad door privé onteigeningen. Bij het verlaten van het mijnwerkerspad slaan wij links af en aan het kruispunt rijden wij rechtdoor naar het Livierenbos. Een beetje verder heb je dan opnieuw een mijnwerkerspad waar je rechts afslaat richting Ronse. Bij de grens tussen Ellezelles en Ronse moeten wij het mijnwerkerspad even verlaten via een klein wegje aan de linkerkant. Wij gaan hier naar boven om de weg over te steken, de brug is hier verdwenen, die over de spoorweg liep. Aan de weg fietsen wij rechtsaf, om daarna direct links af te slaan via trappen naar het mijnwerkerspad. Zo fietsen wij Ronse binnen. Op het einde van het mijnwerkerspad fietsen wij naar links, om dan verder nog eens links af te slaan in de Monseigneur Beylsstraat.

Wij houden onze lunchpauze in "Pizzeria Mesopotamia"  op het Jean-Baptiste Guissetplein 14 in 9600 Ronse.

Deel 2: van Ronse naar Zottegem  (ca. 25 à 30 km).

Op het einde van de Monseigneur Beylsstraat slaan wij rechts af naar het mijnwerkerspad. Wij volgen dit pad tot wij aan de trappen komen, daar slaan wij rechtsaf af en dan direct linksaf. Een beetje verder zal je dan links terug trappen vinden om naar het mijnwerkerspad te gaan. Wij volgen dit pad
opnieuw, waarbij wij de volgende haltes hebben: station Ellezelles, in de buurt vind je les jardins de la grange, een kruidentuin met restaurant. Een beetje verder vind je aan het volgend paneel, rechts de brouwerij Quintine. Hier kunnen we ook eens proeven van de plaatselijke brouwsels.
Als wij onze weg verder fietsen, komen wij aan de wijk Puvinage, staat op een bordje. Hier verlaten wij het pad en slaan wij linksaf om dan aan het volgend kruispunt rechtdoor te rijden in de rue Hurdumont. Hier krijgen wij een stevige klim, die je ook te voet kan nemen (de enige zware helling in de route). Vanaf hier volgen wij de volgende fietsknooppunten met nummers 99, 91, 90, 15 en 11. Bij de aankomst in Brakel loopt het fietspad langs de grote weg richting Ninove. Aan de linkerkant zal je een monument zien van de fostman, dicht bij de bushaltes op het vroegere stationsplein van Brakel. Bij het einde van dit nieuw stuk weg, steken wij de straat over,  om naast het rusthuis weer aan te sluiten op het mijnwerkerspad. Dit volgen wij nu tot het pad ten einde loopt in de Slijpstraat in Zottegem.

Gids: Pol Van Hoorick van Linx+

Kostprijs: transport (trein + eventueel fietshuur) – eigen verbruik (eten + drank)
Weekendbiljet heen- en terug voor de trein: 8 euro
Huur fiets: 9 euro per fiets
Totaal komt dit op 18 euro (trein + fiets)

Middagmaal: onze lunchpauze (omstreeks 13 uur) is voorzien in Pizzeria Mesopotamia  op het Jean-Baptiste Guissetplein 14 in 9600 Ronse.

Inschrijven verplicht indien je een huurfiets wil gebruiken.

Schrijf uiterlijk in tegen dinsdag 03 september 2013 als je een huurfiets wil via email naar brusselaar@gmail.com  of via telefoon bij Rohnny Buyens op GSM nummer 0476-54 58 69.

OPGELET: Laat ons ook weten op welk telefoonnummer (vast of gsm) we je kunnen bereiken.

Er kunnen ook nog een aantal personen mee met eigen fiets op de aanhangwagen van Gaëtan (kostendelend). Indien je kandidaat bent ook verplicht vooraf (en ten laatste op woensdag 04 september 2013) inschrijven a.u.b. (vertrek met eigen fiets op aanhangwagen Gaëtan voorzien om 8 uur bij Gaëtan thuis).

de Wilde Pedal [afdeling van het Masereelfonds] i.s.m. HoedGekruid vzw