10 april: fietstocht zeekanaal
HoedGekruid vzw i.s.m. De Wilde Pedal en het Masereelfonds nodigt uit voor de fietstocht ZEEKANAAL BRUSSEL WILLEBROEK Zondag 10 april 2016 FIETSTOCHT van Brussel naar Willebroek via het Zeekanaal. Afstand: ca 60 km – gemakkelijk parcour Afspraak: 10 uur café Walvis, Antoine Dansaertstraat 209, 1000 Brussel Trajectbeschrijving We volgen grotendeels het kanaal (ja, Zeekanaal) van Brussel via Vilvoorde naar Willebroek. Het Zeekanaal Brussel-Schelde is een kanaal in België, in 1997 ontstaan door het doortrekken naar de Schelde van het Zeekanaal Brussel-Rupel. Oudere, bekendere namen voor deze verbinding zijn Kanaal van Willebroek en Willebroekse Vaart. Het Kanaal van Willebroek is (net als de Lieve) een van de oudste bevaarbare kanalen van België en zelfs van Europa. Het oorspronkelijke kanaal was 20 km lang, maximaal 30m breed en 2m diep en verbond Brussel met Willebroek, waar het bij het gehucht Klein-Willebroek uitmondde in de Rupel. Het hoogteverschil van 14m tussen Brussel en de Rupel werd overwonnen door 4 sluizen. Door de ingebruikname konden schepen voortaan de wispelturige Zenne en de tol voor de doorvaart van Mechelen op weg naar de Rupel vermijden. Het Zeekanaal Brussel-Schelde werd gegraven in de 16de eeuw en is een van de oudste van ons land. Dubbele sluizen, de eerste die men bouwde ten noorden van de Alpen, overwonnen een aanzienlijk hoogteverschil. De oprichting van een dienst die reizigers op geregelde tijdstippen per trekschuit van Brussel naar Klein-Willebroek bracht, was een wereldprimeur. Sindsdien speelde de vaart een grote rol in de economische ontwikkeling van het land. In de 18de eeuw leidde de trafiek op de vaart mee tot de aanleg van de eerste steenwegen; vanaf het midden van de 19de eeuw vestigden vele industrieën zich in de regio. Daarom is in feite het hele kanaal een belangrijk monument. In 1965 werd een tweede nieuwe modernisering opgestart waarbij het kanaal uitgediept en verbreed werd tot 55m (25m voor de sluizen). Door de grote nieuwe sluizen (205m x 25m) te Zemst (geopend in 1975) en Wintam (geopend in 1997) werd het aantal sluizen teruggebracht tot twee, en ontstond een rechtstreekse verbinding met de Schelde. De haven van Brussel is nu bereikbaar voor zeeschepen tot 4500 ton en binnenschepen (duwvaartkonvooien) tot 9000 Ton. In Willebroek, bij het insteekdok van Verbrande Brug en in de haven van Brussel werden in het recente verleden containerterminals gebouwd om het gecombineerd weg-water transport te bevorderen. Het kanaal is van kapitaal belang voor de bevoorrading van Brussel in aardolie, die zowat 30% van alle verkeer uitmaakt. In 1974 kende het transport voorlopig een hoogtepunt met 14,4 miljoen ton. Na een terugval is er nu opnieuw een toename merkbaar. Met 7,7 miljoen ton via het kanaal verscheepte goederen is de haven van Brussel de tweede binnenhaven van het land. Door de regionalisering is het beheer van het kanaal ondertussen niet langer in handen van de NV Zeekanaal maar voor het Brusselse gedeelte overgegaan naar de Haven van Brussel en voor het Vlaamse gedeelte naar het agentschap Waterwegen en Zeekanaal. Middagmaal: gelieve je eigen boterhammen mee te brengen voor de lunch. We zoeken onderweg wel een cafeetje om deze te verorberen. Kostprijs: enkel je eigen verbruik. Voorbereiding: Eddie en Rohnny Inschrijven: niet verplicht, wel aangeraden. Ten laatste tegen vrijdag 8 april 2016 Inschrijven kan via e-mail bij Eddie Cautaers: brusselaar@gmail.com GSM bij Rohnny Buyens: 0476 545869 ---------- de Wilde Pedal [afdeling van het Masereelfonds] samen met Hoedgekruid vzw p/a Rohnny Buyens Heizelstraat 134 bus 0.1 1020 BRUSSEL [LAKEN] tel 0476 54 58 69 ------------------
|