16 maart: fietstocht Schaarbeek-Veltem

i.s.m. Masereelfonds Brussel en De Wilde Pedal

Zondag 16 maart 2014

FIETSEN VAN SCHAARBEEK NAAR VELTEM

Afspraak: 09.30 uur - in café rechtover begraafplaats Brussel in Evere. Kerkhof van Brussellaan, 1140 Evere.

Vertrek: 10u

Voorbereiding en begeleiding: Alex Hetwer

Traject:
We volgen de wegwijzers door Zaventem richting Veltem-Beisem. Na enkele drukke banen - straten in Zaventem wordt het heel rustig afgezien van het geraas van voorbijsnellende treinen. In Veltem Beisem steken we aan knooppunt 37 de spoorwegbrug over, richting Meerbeek en kruisen de (drukke) Brusselse/Leuvensesteenweg.

De baan naar Meerbeek is een beetje saai, en om die wat op te leuken (pardon my French) kunnen we even naar links de Bergstraat nemen en daarna via de Buurtweg en de Voetweg richting centrum gaan. We rijden door tot in Everberg, in de richting van knooppunt 17. Bij de kerk van Everberg wacht ons de aangename verrassing van café ’t Pleintje. Het is in verbouwing, maar ondertussen zit de nering in het gezellige zaaltje achter het café. Geen eten, wel snacks en vooral een meer dan behoorlijk aanbod aan bieren: Maes en Stella van het vat, drie soorten Palm (ook de Special hop), La trappe (2,90 euro), Westmalle en Orval voor 2,50 euro, Omer, en, als de voorraad niet op is, en zeer plaatselijk brouwsel: Flurk, 8 graden, voor 2,90 euro..  En nog veel meer…

Lunchpauze: rond de middag nemen we lunchpauze in het café " 't Pleintje" in Everberg.
Opgelet: je moet je eigen lunchpakket (boterhammen of iets anders) meebrengen.
Enkel drank (waaronder soep) zal daar te bekomen zijn.

Daarna fietsen we verder via knooppunt 17, dan 50 en dan in de richting van 46, een pad dat na de renbaan van Zaventem naar links, naar Tervuren leidt, een optie als het te veel geregend heeft de dagen ervoor (of als er enige dorstige Pedallers zijn die daar nog iets willen gaan drinken… Als het droog genoeg is, blijven we de Oudergemseweg (af en toe “laan” genoemd en die  overgaat in de Windmolenstraat) volgen tot in Wezembeek-Oppem, daar slaan we de J. Bausstraat in, en via de Diepstraat  rechts naar de andere kant van de Mechelsesteenweg en meteen links de Hertogenlaan in, Kraainem in. Via de Potaardestraat komen we aan het Dumonplein in Sint-Pieters-Woluwe, we steken over naar de Kerkstraat, en achter de moderne kerk naar rechts, tot we aan de Emile Vanderveldelaan komen. Hier gaan we links richting Woluwe Shopping. Wie wil kan zo rechtdoor richting Schaarbeek rijden, of we kunnen bij Lenneke Mare de weg rechts inslaan en de Groene wandeling volgen tot bij de begraafplaats van Brussel om de cirkel rond te maken…

Welke keuze het ook wordt: klimmen hoort er altijd bij…

Inschrijven: (vóór 13 maart aub) inschrijven aangeraden (zeker omdat het 'weer' ons parten zou kunen spelen) en kan tot donderdag 13 maart 2014 via email naar brusselaar@gmail.com of via telefoon bij Rohnny Buyens op nummer 0476-54 58 69.
OPGELET: Laat ons ook weten op welk telefoonnummer (vast of gsm) we je kunnen bereiken.